FANDOM

Tumblr nbldcoiPzT1qixosbo3 250.gif

Geneza pojęcia Edytuj

Bestiariusz (średniow.-łac. bestiarium) – średniowieczny gatunek literacki, należący do tzw. literatury dydaktycznej, pisany wierszem lub prozą. Egzemplarze tekstu bestiariuszy były prawie zawsze iluminowane. Pierwowzorem gatunku był pochodzący z V w. łacińskim przekładzie greckiego dzieła z II w. Physiologus. Zasadniczą częścią bestiariuszy był opis zwierząt – realnych i baśniowych – do których komentarz objaśniał podstawowe dogmaty wiary i zasady etyki chrześcijańskiej.

Twórcy bestiariuszy mieli ambicje naukowe, opisywali zarówno zwierzęta faktycznie istniejące, jak i takie, których realne istnienie przyjmowano za pewnik, np. na podstawie literatury antycznej. Jako egzotyczne lub rzadkie, ale jak najbardziej realne zwierzęta powszechnie uważano w średniowiecznej Europie wiwerny, smoki, gryfy, bazyliszki czy jednorożce. Wiele rzeczywistych zwierząt obdarzonych było przez autorów bestiariuszy fantastycznymi cechami lub niezwykłym wyglądem. Np. pantera przestawiana była z końską głową, rogami i ziejąca ogniem.

Niektóre zwierzęta z bestiariusza

  • Bazyliszek
  • Gryf
  • Jednorożec
  • Mantykora
  • Smok
  • Wiwern
  • Pegaz

W Teen Wolf Edytuj

Wprowadzony w sezonie 2, Bestiariusz jest zbiorem informacji, opisów lub niepotwierdzonych teorii o różnych istotach nadprzyrodzonych, które spotkała lub posiadała wiedze na ich temat rodzina Argent. Gerard utrzymuje bestiariusz na dysku flash.

Jest napisany w archaicznej łacinie.

W sezonie 3, Allison zwraca uwagę, że bestiariusz posiada ponad tysiąc stron, próbując dowiedzieć się, dlaczego Lydia wciąż słyszy brzęczenie.

Lydia daje kopię bestiariusza (obecnie książki w twardej oprawie) zastępcy szeryfa Jordanowi Parrish, aby pomóc mu odkryć jego nadprzyrodzone pochodzenie.

Fragmenty bestiariusza Argentów wspominane w serialu (org.).

Fragmenty bestiariusza Argentów wspominane w serialu (pl.).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki